Věta: “Ne, já to neudělám” nebo jakákoliv jiná, která prosazuje vlastní potřeby nad uskutečněním přání prosebníka (žadatele) je mnohdy brána v naší společnosti jako velice egoistická, sobecká. Člověk, který odmítá pomoct, přeci není dobrý člověk. Fuj, fuj, fuuuj. Ach ty stereotypy, pravidla, normy a taky vnitřní strachy. Někdy by bez nich bylo lépe na duši, že?

Víte, že když někdo pokračuje v prosazování svého požadavku i přesto, že řeknete ne, tak je to z jeho/její strany manipulace? Protože po Vašem odmítnutí, by měl dotyčný hledat jiné řešení, nikoliv Vás nutit a přecházet k různým technikám, které ve Vás vyvolají pocity viny, tlaku, vzteku, pláč apod.

V ten okamžik nastává válka pocitů. Vaše válka. Takové odmítnutí může v duši vyvolat mnoho různých pocitů díky kterým ušlapete ten hlásek, který říká ne. Hodně záleží na tom, jak jste se to v dětství naučil/a řešit.

Lidé s nízkým sebevědomím nejčastěji podlehnou, protože se neumí prosadit. Mají strach, že by to poškodilo jejich vzájemný vztah. Ztratili by tak lásku, náklonnost, přátelství, kamarádství, prostě dobré vztahy. Důsledek toho jsou jejich vnitřní výčitky a sliby, že příště už to zvládnou.

Další typ člověka, který má nezralé sebevědomím reaguje podrážděně. Ne, a ne, a ne, ne, ne. To potom častokrát vyústí v konflikt. A strhne se hádka, jak má být.

Je to úplně zbytečné. Technikám sebeprosazení bez pocitu viny učí v moderní psychologii metoda asertivního přístupu, tedy asertivita. A zkušenosti z Vaší minulosti umí zase rychle a efektně vyčistit třeba časové osy v neurolingvistickém programování (NLP) – to je vlastně takový návod jak používat mozek v souladu s pocity a duší.


  1. Odmítnout někoho není špatná ani zlá věc. Je to v pořádku. Vždycky to tak bylo, je a bude.
  2. Pokud Vás druhý nerespektuje, tak obvykle “chybanení na vaší straně. To si, prosím, zapamatujte.
  3. V případě, že byste přišli o přátelství takového člověka, tak to není vůbec na škodu. Nestojí to za to.
  4. Prosazujte sami sebe svým “nebez obav. Důležitá je vždy intonace a setrvání na požadavku.
  5. Znakem zralosti dospělého člověka je schopnost přijmout odmítnutí a stále si toho člověka vážit. Nezapomeňte, že i proti Vám občas stojí dítě v těle dospělého člověka.

Pomozte si sami: 

  • Co Vám brání v odmítnout? Odpověď si zpracujte a vyřešte.
  • Co Vás zlobí tak, že se vnitřně potom zlobíte sám/a na sebe? Přijměte to.
  • Sníží odmítnutí Vaší hodnotu v očích toho druhého? Je to jeho hodnocení. Ohodnoťte se sami.
  • Pokud budete mít jakýkoliv negativní pocit, položte si nejprve tuto otázku: Co je uprostřed toho pocitu? Odpověď Vás jistě překvapí.

Říká se Vám “ne” těžko? Máte problém odmítnout? Mrzí Vás, že to nedokážete? Vyčítáte si potom, že jste to nedokázal/a? Naučte se říkat ne. Životní koučink Vám pomůže odstranit Vaše omezení a vyrovná Vás se strachem z odmítnutí. Buďte sebevědomí.